Snorkla på Aruba

Hej på er!

Tänkte skriva av mig lite efter den senaste vintersemestern jag var på Aruba. Jag får en del frågor genom åren var man finner den bästa snorklingen, tja, brukar jag säga, det beror helt på vad man är ute efter. Jag som en hobbysnorklare, men med viss erfarenhet, kanske har lite annorlunda referensramar än den som inte snorklat mer än på västkusten här hemma i Svedala.

Marianergraven (Wiki) kanske inte är det första jag rekommenderar för personen som frågar. Sen är frågan, är du ute efter att snorkla primärt? Eller sol/bad det viktigaste? Är du ute efter att snorkla, ja då kan det vara läge att bestämma resmål efter snorkling. Annars tycker jag mest att det är en bonus om det finns snorkling, och en större bonus om det finns riktigt bra snorkling.

Så, frågan jag ofta får är hur snorklingen på Aruba är. Jag ska vara ärlig och tänker inte säga att snorkling på Aruba är bäst i världen, för det jag att den inte är. Men, den är likväl oförglömlig. Arubas stränder, exempelvis Eagle Beach, har alla kritvit korallsand. Vilket medför att vattnet blir kristallklart och helt genomskinligt, på grund av det blir sikten alldeles underbar.

Det finns dessutom en hel del att utforska under ytan på Aruba. Strax norr om Palm Beach ligger det gamla skeppsvraket Antilla, ett gammalt tyskt handelsfartyg från andra världskriget. Där är dock djupet något högre, men ser ändå konturerna av vraket – vilket är häftigt!

Fisk finns det också gott om, jag skulle påstå att det är ett enda gigantiskt färgglatt akvarie.

Så slutsats, skulle jag rekommendera snorkling på aruba? Självklart! Och jag har skrivit mer om det på res-till.nu/aruba där ni gärna får läsa mer!

/Bosse

Kommentera

